A helyi pénzrendszer előnyei
Ha egy közösségnek saját pénze van, megteremtheti a teljes foglalkoztatást mindazon
emberek számára, akik akarnak dolgozni és van valamilyen szaktudásuk:
ez lehet bármi, amire a helyi közösségen belül kereslet van.
Többé már nem fordulhat elő az az eset, hogy bizonyos munkák elvégzésére
lenne ugyan igény, és lennének emberek is, akik szívesen elvégeznék
ezeket a munkákat, de mégsem dolgozhatnak, mert nincs pénz.
Szemben a szokványos pénzzel, amely általában elhagyja a helyi közösséget, hogy a lehető legolcsóbb munkát vagy árut vegye meg, a helyi pénz szükségképpen helyben marad, helyben forog.
A saját pénzzel rendelkező közösség képes olyan átgondolt és a
közösségnek megfelelő fejlődési irányokat kialakítani és fenntartani,
amelyeket a külső események csak minimális mértékben zavarhatnak meg.
Magyarországi helyi pénzek
1. Kékfrank
A világon 110 millió ember használ helyi pénzt. Egyik közülük, a jogi értelemben utalványként működő Kékfrank, melynek kibocsátója a Ha-Mi-Összefogunk Európai Szövetkezet (Ha-Mi) Elnöke Perkovátz Tamás.
A gazdaság is a kultúra része. A kékfrank a helyi gazdaságélénkítés eszköze akar lenni. A „helyi” alatt Sopront és természetes vonzáskörzetét kell érteni, valamint Ausztria egykor magyar területét is. Nyugati szomszédainknál egyelőre 5 helyen lehet fizetni kékfrankkal, elsősorban a borairól ismert Weninger család vállalkozásainak a jóvoltából. Magyarországon viszont már több mint 350 elfogadóhelyet tartanak számon.
Köztük található az üzemanyagok, kenőanyagok forgalmazásával
foglalkozó cégek is. Városi benzinkútjuk shopjában főként olyan áruk
találhatók, amelyeket a kékfrankot jegyző szövetkezeti tagoktól
szereztek be. A kékfrankot a soproniság egyik jelképének tartják.
Nem véletlen, hogy a kékfrankot használók között igen kevés a városba
betelepült ember, sokkal inkább a tősgyökeres soproni polgárok jegyzik. Ők
ott ebédelnek, ahol lehet kékfrankkal fizetni, ilyen fodrászüzletekben
vágatják le a hajukat, kékfrankért vesznek szemüveget az optikusnál vagy
tömetik be a fogukat a rendelőben.
A helyi pénz összeköti a térség kékfrankot használó gazdasági szereplőit. Ezt követően pedig tanárosan elmagyarázza, mi is különbözteti meg a helyi pénzt az ország hivatalosan használt pénznemétől.
Az ország pénzét az állam bocsátja ki, s törvény garantálja, hogy az
ország területén kötelező azt elfogadni. A magánszemélyek viszont
pénzhelyettesítő utalványokat is felhasználhatnak csereszközként. A magyar törvények azonban előírják, hogy ehhez rendelkezni kell egy zárt közösséggel, amelynek a tagjai az egymás közötti elszámolásban alkalmazhatják a helyi pénzt. A kékfrank esetében ez a Ha-Mi.
A rendszert működtető szövetkezet csak tagjainak és partnereinek adhat kékfrankot, azonban a partner már idegeneknek is felajánlhatja, ha ők elfogadják tőle. Tehát bedobhatja például a templom perselyébe is...
Több magyarországi városból is kérték már a soproni
helyi fizetőeszközt, a kékfrankot bevezető, épp a rábaközi tallér
megteremtésén fáradozó HA-MI-Összefogunk Európai Szövetkezet támogatását
saját helyi pénzhelyettesítő megalkotásához. Helyi megkeresések nyomán
mostanában Debrecenben, Pécsett, Veszprémben és Szombathelyen is konzultál saját pénzek létrehozásának témájában.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) igazgatója szerint nem jelentenek a forintnak semmilyen tekintetben konkurenciát
az olyan helyi vagy regionális fizetőeszközök, mint a soproni kékfrank,
a rábaközi tallér, vagy az esetleg később kibocsátásra kerülő ilyen
típusú helyi pénzek.
2. Suska
Másik Magyarországon használatos közösségi pénz a Suska.
A Suska egy infláció- és kamatmentes csereeszköz mértékegysége. Egy olyan csereeszköz, ahol 1 óra átlagos munkavégzés 60 suskát ér. Ettől a cserében résztvevők eltérhetnek. A csere létrejötte mindig a két fél szabad megegyezésén alapszik.
A suska használata egy kiváló eszköz, a tudatosság fejlesztésére, az egyéni felelősség felvállalására, valamint korlátlan teremtői képességünk kibontakoztatására.
A Suska forrása a használója. Ha szükségem van rá, megteremtem. Fedezetem pedig a saját munka. Nincsen központi könyvelés, nincs központi elszámolás.
A „csere-bere kör” egy olyan kör, ahol termékeinket és szolgáltatásainkat tudjuk elcserélni egymással.
Alapfilozófia:
· A csere alapja a BIZALOM, bízunk magunkban és bízunk egymásban.
· A Suska kör célja egy olyan fizetőeszköz használata, amely forog a tagok között, ezzel serkenti a kreativitást és bátorítja új képességek kifejlesztését.
· Elismeri az egyén és a közösség értékteremtő képességét.
· Olyan tevékenységek végzésére sarkall, amely örömet nyújt a végzőjének és általa a felhasználójának is.
· Bőséget teremt a helyi közösségen belül, de lehetőséget ad más közösség tagjaival való cserére is.
· Támogatja a helyi termelés fellendülését és ösztönzi a személyes kapcsolatok kialakulását.
Helyi pénzek globális helyzete
Mivel nem lehet az összes szervezetet számon tartani, néhány megfigyelõ úgy becsüli, hogy kb. 3000 működõ közösség létezik ma a világon, ebbõl több mint 400 Angliában, több száz Ausztráliában és Új-Zélandon.
Számuk Kanadában, Európában és az Egyesült Államokban is jelentős, és
található néhány Mexikóban, Dél-Amerikában, Afrikában és Ázsiában.
Bizonyos rendszerekben a résztvevők száma nem éri el a százat, miközben
akad olyan is, amely több ezer tagot számlál. Néhányat innovatív
személyek indítottak be válaszul a környezetükben jelentkező
elbocsátásokra és pénzhiányra, másokat pedig nonprofit szervezetek vagy
közösség fejlesztési tanácsadók kezdeményeztek, akik egy speciális
gazdasági terület javítására törekedtek.
Bár néhány országban tiltott a helyi pénz létrehozatala, számos más nemzet, beleértve az Egyesült Államokat, Kanadát és Európa többségét, engedélyezi ezeket a rendszereket.
Hamisításnak csak az minősül, ha olyan pénzt nyomtatsz, amely hasonlít a hivatalos pénzre.
Ellenben teljesen legális saját pénz kibocsátása, ha az egyáltalán nem
hasonlít a hivatalos pénzre. Ez a szabály elősegíti a helyi pénzek
különböző fantáziadús megjelenéseit. Például egy vidéki massachusetts-i
rendszerben sajátos bankjegyet nyomtattak ki: egy káposztafejet az
alábbi szavakkal: “hiszünk a farmokban”.
Noha sok közösségi pénzrendszer használja a kereskedelem illetve a csere szót a nevében vagy tevékenységének leírásakor, valójában nem közvetlen barter formában (elcserélem a lovamat a tehenedre; vagy egy hét a nyaralómban cserébe egy hét a jachtodon) mûködnek.
Azok a helyi valuták, amelyeket kinyomtatnak, és papírpénzként szétosztanak, ugyanúgy funkcionálnak, mint a hagyományos pénz. Sőt, ha kereskedelmi céllal hozták létre, használatuk után még adózni is kell.
Európai példa: Urstromtaler
Németországban, a hajdani NDK területén fekvő Magdeburgban forgalomban van egy helyi fizetőeszköz, az Urstromtaler, amelyet csak a városban és közvetlen környékén használnak.
Az első látásra a Monopoly-cédulákra hasonlító (ennek ellenére jó
minőségű) pénzt több mint 200 vállalkozás - pékség, élelmiszerbolt,
ékszerüzlet, étterem, mozi - fogadja el, sőt ha a vásárló óhajtja, a
visszajárót (is) abban kapja. Egyébként pedig a városközpontban lévő
kibocsátó irodában juthat hozzá, az eurót 1:1-es árfolyamon váltva be.
Az Urstromtaler lényeges tulajdonsága, hogy a bankók bizonyos időközönként folyamatosan veszítenek értékükből, ha nem használják őket (ezt bélyegek felragasztásával ellenőrzik).
Ez arra ösztönzi a használókat, hogy felhalmozás helyett költsék pénzt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése